۱۴۰۴ مهر ۳۰, چهارشنبه

سرکوب چیست و سرکوبگرکیست

 


شناخت از چیستی ِ سرکوب و کیستی ِ سرکوبگر از آن جهت اهمییت دارد که به ما کمک می کندتاهم در تشخیص ِدشمن ِ تاریخی اصلیِ جامعه ی خویش به کجراهه نرویم و آدرس ِ غلط به جامعه ندهیم، و هم با تکیه براین تشخیص،راهکار و راهبرد ِ نظری و عملی ِ خود را همسو با روند ِ تکاملی ِ تاریخماتریالیسم ِ تاریخیانتخاب نماییماتفاقن، در این تشخیص ِ راهگشا و راه نما به شناخت ِ

دشمن،خود ِ شرایط ِ کنونی ِ جامعه ی ما دقیق ترین اطلاعات را در اختیار ِ مان می گذارد تا به بیراهه ی خیالبافی و ذهنگرایی درنغلطیم ودرست ترین و سرراست ترین و نزدیک ترین مسیر ِ راهبردی ِ منتهی به هدف را برگزینیمحال، با این پیش درآمد ِتوضیحی-توجیهی ببینیم سرکوب چیست و سرکوبگر کیست و این دو چه نقشی در کارکردهای اجتماعیسیاسی ِ جامعه دارندسرکوب و سرکوبگری، یک موقعییت و یک رابطه ی دوسویه اندموقعییت و رابطه ای که در آن اعمال ِ زور و قهر در یک سو، و تحمل ِ اجباری – و نه اختیاری-این زور و قهر درسوی دیگر قرار داردسرکوب و سرکوبگری رابطه ی مستقیم با استبداد دارد به طوری که می توان گفت استبداد رکن ِ مهم و نگهدارنده ی این رابطه ی دوسویه استیعنی سرکوب و سرکوب گری به استبداد وابسته است،واستبداد وابسته به سرکوب وسرکوب گری، و هرسه ی این عملکردها وابسته به اراده ی فاعل ِ انسانی اند با نام ِ سرکوبگراین فاعلییت در واقع هم نظری است و هم عملییعنی انسان ِ فاعل و اعمال کننده ی استبداد، این استبداد و سرکوب را یا در عمل اعمال می کند و یا در نظردر واقع، این استبداد است که هم در مفهوم ِ سیاسی و هم در مفهوم ِ غیر ِ سیاسی نظریعقیدتیسرکوب را به مثابه ِ تنها راه و روش ِ پیشبرد ِ هدف ِ خود به جامعه ی تحت ِسلطه به طور ِفردی یا جمعی اعمال می کنددر معنای دیگر، این استبداد است که چه به طور ِ عملی و چه به شیوه ی نظری سرکوب و سرکوبگری را به مثابه ِ تنها روش و راهکار ِ پیش برد ِ هدف ِ خود انتخاب کرده و به کار می گیردنه استبداد و نه سرکوبگری یک طرفه نیستند، بلکه دو طرفه یا دوجانبه اندطرف ِ مقابل ِ سرکوب و سرکوبگری ِ سیاسی، کنشگران و فعالان ِ سیاسی ِ یک جامعه ی مشخص ِ تحت ِ حاکمییت ِ استبدادی هستند،ودرنتیجه ی این حاکمییت ِمتکی برقهروزور ، سرکوب ِ مخالفان نیزهم سازمان یافته است و هم علنییعنی این تشکیلات ِسازمانمند ِدولت ِدر قدرت است که زور و قهر ِنظامیپاده گانی ِسرکوبگرانه اش را به طور ِ واضح و علنی بر جامعه ی تحت ِ سلطه اش اعمال می کند،چراکه می داند اگراین قهر و زور ِ نظامی گرانه مداومن در جامعه تولید و باز تولید نشده و درجامعه به کار گرفته نشود،حکومت ِ سرکوبگر به زودی سرنگون خواهد شداستبداد و سرکوب ِنظری-عقیدتی،اگرچه تشکل مند و سازمان یافته است امامعمولن غیر ِعلنی و پنهان کاراست و ازجانب ِافراد وتشکیلات هایی به کارمی رود که هم درکمین ِقدرت هستند و هم خودرا تنها اپوزیسیون ِ صاحب ِ صلاحییت ِ کسب ِ قدرت سیاسی می دانندهمین در کمین ِ قدرت ها هستند که بیش ترین بهره را از رسانه های تبلیغی – ترویجی چه به صورت ِ مجازی و چه به صورت ِ واقعی اما پنهان از دید و قضاوت ِعلنی و رودرروی مخاطبان ِ شان می برندبه طوری که می توان گفت:اگرسرکوبگری ِاستبداد ِ در قدرت با سلاح ِ سرد و گرم و تفنگ ِ ساچمه ای به طور ِ علنی چشم ِمخالفان ِسیاسی اش را کورمی کند ، اماسرکوب گری ِعقیدتی – نظری ِاپوزیسیون ِ استبداد منش،با قلم و بیان و به کارگیری ِ امکاناتی مانند ِ تلویزیون و سایت های اینترنتی که در اختیار دارداست که بینش ِسیاسی وآگاهی وشناخت ِنظری ِ مخاطبان ِاستبداد ستیز ِجامعه را با القاء آگاهی های دروغین کورمی کندتا بتواند استبداد ِعقیدتی-نظری ِ پنهان درپس ِ« انقلابی نمایی» ِخود را پنهان سازددر واقع، این خود ِاستبداد ِسرکوبگر ِدر قدرت است که هم مخالفان ِاستبداد ستیز ِخود را درفضای آکنده از اختناق و سرکوب و ترور به وجود می آورد و هم سرکوبگران ِ نظریعقیدتی ِ در کمین ِ قدرت ِ سیاسی را بی آنکه بخواهد برای سرکوبگری های بعدی آموزش می دهدبه طوری که سرکوبگران ِ عقیدتی نظری یی که امروز از امکانات ِ تبلیغی و ترویجی سوء استفاده می کنند تا خود را در صف ِ مقدم ِ مخالفان ِ استبداد ستیز قلمداد نمایند، اگر فردا به قدرت برسند همین استبداد و همین سرکوبگری ِ نظامی پاده گانی را بدون ِ تظاهر به آزادی خواهی باز تولید کرده و سرکوبگری را با همان حدت و شدت ِ پبشین با هدف ِ بقای مادام عمر ِ حاکمییت ِ شان علیه جامعه به کار خواهند گرفت.

به لحاظ ِ تئوریک و از دیدگاه ماتریالیسم ِ تاریخی هم این توضیح ِ ضروری و تکمیلی را هم بدهم که ضدییت ِ دو شیوه ی سرکوب ِ علنی ِ در قدرت، و سرکوب ِغیر ِعلنی ِ به دنبال ِ قدرت با یکدیگر، در واقع ضدییت و یا دشمنی ِ یک استبداد ِ پیشادورانی با استبداد ِ پیشادورانی ِ دیگر است و از این رو، در چارچوب ِهمستیزی ِدیالکتیکیتاریخی ِ این دوران نمی گنجد، و بلکه این همستیزی ِتاریخی ِاستبداد ستیزان ِ دموکراسی خواه است که دقیقن منطبق بر قوانین ِعام وخاص ِدیالکتیک ِتاریخی-دورانی استپیروزی ِ یکی از این دو گونه ی متفاوت ِ دشمنی ِ پیشادورانی با پیشادورانی، یا همستیزی ِدیالکتیکی ِ دموکراسی خواهی ِ تاریخی-دورانی با استبداد ِ پیشا دورانی است که یاموجب ِادامه ی استبداد وسرکوب گری، و یا برون رفت و رهایی از هرگونه استبداد و سرکوب خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.

27 آذر (18 دسامبر)؛ روز جهانی مهاجران

روز جهانی مهاجران یک رویداد سالانه است که در ۱۸ دسامبر، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است.   مهاجرت چیست؟ مهاجرت عبارت‌ اس...